Dalia truskaitė. Dešinė, kairė, dešinė
-
Parodos tekstas
Aistė Kisarauskaitė
-
Organizatorius
Vilniaus grafikos meno centras
-
Parodą finansuoja
Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos dailininkų sąjunga
-
Partneris
Ekspobalta
-
Informaciniai partneriai
artnews.lt, 7 meno dienos
2023 m. gruodžio 19 – 2024 m. sausio 27 dienomis Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė-dešinė“ veiks Dalios Truskaitės kūrybos paroda „Dešinė, kairė, dešinė“.
Parodoje eksponuojami du erdviniai stiklo kūriniai – lyg susisiekiantys indai, lyg artimi giminės, kurie ginčijasi, priešgyniauja, ilgisi vienas kito ir bando į savo santykius įtraukti žiūrovą.
Dešinėje salėje rodomą instaliaciją „Uždengti“ sudaro lydyto ir smėliasrove apdoroto stiklo lakštai. Dabras sukurtas 2020 m. vienai iš Palazzo Loredan (Venecija, Italija) erdvių, kurios, šiauriečio akimis, perteklinis puošnumas kėlė prieštaringus jausmus, erdvė atrodė tokia „tiršta“, kad stačiai neįmanoma įterpti nieko papildomo. Tačiau ilgainiui gimė mintis ne „pridėti“, o „atimti“ – pridengti dalį grožio, sukuriant atokvėpio pauzę. Po pristatymo Venecijoje, 2020–2022 m. laikotarpiu kūrinys buvo eksponuotas įvairiose šalyse: 2021 m. tarptautinėje stiklo parodoje Toyamos stiklo muziejuje (Japonija), 2022 m. Europos stiklo festivalyje „Melting borders“ Vroclave (Lenkija), tarptautinės meno mugės „ArtVilnius’22“ parodoje „Takas“. Galerijoje „Kairė-dešinė“ ši instaliacija ne eliminuoja grožį, o tarsi iškritęs sniegas, viltingai pridengia tamsias galerijos grindis.
Kairėje esančią salę užpildė ne vienerius metus brandintas, specialiai šiai parodai sukurtas darbas – erdviniai objektai „Atidirbę”. Lakštinį stiklą pastaruoju metu menininkė verčia didžiuliais lankstiniais, šį kartą – vėduoklėmis. Su Japonijos ar Ispanijos kultūromis siejama forma šiame kūrinyje praranda savo pompastišką kultūrinį krūvį ir įgauna vaikiško nekaltumo. Tačiau stiklo vėduoklės čia yra netekę savo matinio baltumo – parodoje jos išteptos, sugėrusios atidirbusį mašininį tepalą, kurio kvapas, kadaise lydėjęs geležinkelį, taip pat liko kažkur vaikystėje. Dabar nebėra medinių pabėgių, tačiau liko visos interpretacijos, susijusios su atidirbusiais, pavargusiais, išteptais ar nusidėvėjusiais. Sukurti šią instaliaciją pastūmėjo VGMC galerijos erdvė ir pavadinimas – jis tarsi sukurtas dialogui.
Dalia Truskaitė 1989 m. baigė vitražą Vilniaus dailės akademijoje. Nuo 2000 m. dalyvauja parodose, stiklo ir vitražo simpoziumuose Lietuvoje ir užsienyje, kuruoja vietines ir tarptautines parodas bei projektus. Menininkė sukūrė vitražo kompozicijų visuomeninėms ir privačioms erdvėms. Pastaraisiais metais dirba šiuolaikinio meno srityje, kuria konceptualius minimalistinės raiškos, įvietinto meno kūrinius. 2022 m. menininkė buvo apdovanota Meno kūrėjų asociacijos premija, o 2021 m. jai skirtas apdovanojimas tarptautinėje mugėje „ArtVilnius’21“ už geriausią instaliaciją.