Naujosios grafikos meno strategijos: sienos akcijos Eglės Kuckaitės kūryboje

Jurga Armanavičiūtė

Pokalbis su Egle Kuckaite apie naujausią sienos akciją JJ, skirtą Jono Jablonskio 150-osioms gimimo metinėms paminėti

Pokalbį pradėsiu pirmąja į galvą atėjusia mintimi – kad sienos akcijos Eglės Kuckaitės kūryboje yra ypatingos. Būtent jomis pelnei didžiausius laurus tarptautinėje meno arenoje: 2004-iaisiais XIII-ojoje Talino grafikos trienalėje „In Exile“ ir 2007-aisiais V-ojoje Tarptautinėje grafikos meno trienalėje „Transfer“s Prahoje. Šiose prestižinėse grafikos parodose visų dėmesį patraukė įspūdingos sienos akcijos „Radiacinis fonas nepakitęs“ (Taline) ir „Perėjimas į šviesos režimą“ (Prahoje). Kuo būtent ši kūrybos forma tau yra ypatinga?

Visų pirma dėl išskirtinės erdvės. Įdomu dirbti neįprastoje didelėje plokštumoje, vaikščioti po ją mažais piešiniais, iš kurių linijomis suformuoji norimą vaizdą. Dažniausiai jis būna laikinas, apribotas parodos termino. Po to darbas ant sienos uždažomas.

Kitokia yra su naujausia tavo sienos akcija „JJ“ (Jonas Jablonskis), specialiai sukurta Lietuvių kalbos instituto erdvei. „JJ“ artima anksčiau mūsų reprezentacines erdves puošusiems monumentaliosios dailės kūriniams – didelio mastelio, suaugusi su pastato architektūra. Smagu, kad valstybinėse institucijose atsiranda naujų šiuolaikinės dailės pavyzdžių. Kieno iniciatyva sukurta ši sienos akcija?

„JJ“ idėją pateikiau Lituanistikos tradicijų ir paveldo įprasminimo komisijos paskelbtam konkursui, kurio rezultatai ir nulėmė mano sumanyto kūrinio įgyvendinimą. Minėtame konkurse ryžausi dalyvauti paskatinta žmonių, kuriems artimos mano kūrybinės idėjos, kurie sekė mano meninę veiklą ir nuolat domėjosi naujausiais mano darbais. Toks palaikymas menininkui yra neįkainojamas, juolab kai kasdienybėje esi nuolat lydimas abejonių, nerimo bei ilgų kūrybinių ieškojimų.

Sienos akcijoje „Perėjimas į šviesos režimą“ vaizdavai Mikalojų Konstantiną Čiurlionį su Franz‘u Kafka, I-ojoje Lietuvos šiuolaikinės dailės kvadrienalėje – rašytoją Žemaitę. „JJ“ toliau nuosekliai tęsia didžiųjų kultūros asmenybių tematiką tavo kūryboje.

Išvardyti kultūros žmonės ypač daug dirbo, kūrė, turėjo savo unikalų žvilgsnį į laiką, kuriame gyveno, tai liko jų kūryboje. Mane veikia, jaudina, kai pradedu galvoti apie tai… Jono Jablonskio persona ir išvaizda mane nuvedė prie šio meninio sprendimo, kurį neskubėdama įgyvendinau per praėjusią vasarą. Šioje sienos akcijoje, kaip ir anksčiau sukurtose, vaizdo prasmę ir formą kuria linijos, per kurias, manau, galiu nemažai pasakyti.

Kaip ir ankstesnėse, šioje sienos akcijoje pagrindinis tavo kūrybos įrankis yra antspaudas, kuriuo ant sienos plokštumos kruopščiai kuri vaizdą (Čiurlionio ir Kafkos atvaizdams naudojai natų ženklus, tarakonų, skruzdėlių, plaukų kuodelių, pirštų formos antspaudus). Kaip esi teigusi viename interviu, renkantis antspaudus tau svarbi tiek jų forma, tiek ir reikšmė.

„JJ“ sienos akcijoje vieną antspaudą sudaro žodžiai sek paskui širdį, kitą – širdis yra liepsna. Ne vieną savo tapybos ir grafikos kūrinį esu įvardijusi tokiais žodžiais. Be šių, dar panaudojau giežtos formos vyriškų baltinių apykaklės, muzikinio ženklo formos antspaudus. Jablonskio figūros kontūrus nužymėjau rodomojo piršto galiuko profilio formos antspaudu. Nenorėčiau įvardyti, ką reiškia šie antspaudų piešiniai. Turėtų būti pakankamai aišku. Palieku laisvę kiekvieno vaizduotei.

Išskirtinai simboliška Jablonskio figūros traktuotė – kalbininkas vaizduojamas nukryžiuotojo poza su knygomis rankose. Kaip pasirinkai būtent tokią vaizdavimo schemą?

Jonui Jablonskiui teko gyventi ir dirbti lietuviškos spaudos draudimo laiku. Kalbininkas, knygnešys, pedagogas. Kiek žmogus gali pakelti? Mano kūrinyje Jablonskis į šalis ištiestomis rankomis tarytum spaudžia, remiasi į knygas… Rankų judesyje ir viso kūno linijose gan aiški užuomina į nukryžiuotąjį… Aš to siekiau.

Sienos akcija „JJ“ – vienas iš paskutiniųjų didesnių tavo grafikos kūrinių (nepaisant to, kad ji peržengia tradicinės grafikos ribas). Pastaruoju metu daug dėmesio skiri tapybai. Ar netolimoje ateityje planuoji grįžti prie grafikos ciklų?

Kiekvienais metais kuriu grafikos darbus. Ofortus. Monotipijas. Jų neskubu rodyti. Dabar su malonumu dirbu aliejiniais dažais ant drobės. Apie ateitį nieko konkretaus negaliu pasakyti.

Esi viena iš nedaugelio grafik(i)ų, kurių talentui vienoje kūrybos srityje per ankšta: be grafikos ir tapybos kuri objektus, esi kuravusi parodas. Ką menininkui duoda toks tarpdiscipliniškumas?

Gyvenimo pojūčių.

Publikuota 2011-02-22 14:43 | 2010, Publikacijos

Rašyti komentarą.




Netaktiški komentarai bus ištrinti.


Šiandien pristatome

Petras Repšys. Piešiniai

2019 10 01-31

© 2011 vgmc | kontaktai