2023 09 06 – 10 21

Eglė Vertelkaitė. Briedžių sala

  • Architektūriniai sprendimai

    Rokas Valiauga

  • Parodos tekstas

    Agnė Narušytė

  • Vaizdo montažas

    Linas Grubys

  • Organizatorius

    Vilniaus grafikos meno centras

  • Parodą finansuoja

    Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos dailininkų sąjunga

  • Informaciniai partneriai

    artnews.lt, 7 meno dienos

2023 m. rugsėjo 6 – spalio 21 dienomis Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė-dešinė“
veiks Eglės Vertelkaitės kūrybos paroda Briedžių sala. Atidarymas 2023 m. rugsėjo 6 d., 18 val.

Briedžių sala yra ir tikras geografinis pavadinimas, ir menama vieta, susikuriama vaizduotėje
seneliams ir tėvams pasakojant apie tėviškę, kurios nebėra. Lietuvą okupavę sovietai naikino ne tik
vietos gyventojus, bet ir pavadinimus – trynė atmintį, per kurią užmezgamas ryšys su žeme ir
praeitimi. Juos pakeitė ideologizuotos abstrakcijos – TAIKA, ATEITIS, TĖVYNĖ, ŠVYTURYS,
LAISVĖ – kaip pasityčiojimas iš tais žodžiais reiškiamų vertybių. Žemėlapį padengė svetimų herojų
– Lenino, Černiachovskio, Melnikaitės, Dzeržinskio – ir jų kolaborantų – Kapsuko, Sniečkaus –
vardais pavadinti miestai, rajonai, kolūkiai, tokie patys visoje sovietų imperijoje. Taip nususinus
prasmę, teritoriją jau galima abejingai išeikvoti, nes ji tarsi niekam nebepriklauso. Bet savos žemės
balsais vis dar alma išlikę vandens telkinių pavadinimai – slapti rezistentai.

Menininkės Eglės Vertelkaitės tėvas buvo inžinierius-hidrotechnikas ir žinojo visus Lietuvos
ežerus, ežerėlius, tvenkinius, kūdras, upes ir upelius, net kanalus, vaizdavo juos savo braižomuose
žemėlapiuose, surasdavo ir „valdiškuose“, kuriuose visa Lietuva buvo suskirstyta į 44 rajonus. O
laisvalaikiu kurdavo kryžiažodžius, kur griežtose konstrukcijose susikabindavo literatūriniai,
istoriniai, geografiniai vardai, asmeninės patirtys ir laikmečio aktualijos. Po tėvo mirties rasti
niekam nebereikalingi dokumentai tarsi slėpė kodą, kurį iššifravus gal bus įmanoma apsidrausti
nuo baisios istorijos pasikartojimo. Ar net išgydyti dabartį, kurioje blogis juokiasi iš mūsų vilčių
šiepdamas pageltusius klouno dantis.

Vertelkaitė parodai skenavo žemėlapius, juos fotografavo priartindama popieriaus ir drobės
faktūras, nuotraukas dengė šelaku, tepė juodu tušu mėgindama ištrinti svetimus pavadinimus ir
išryškinti savus – tikruosius, tebesaugančius prasmę ir atmintį. Tie žodžiai šmėkščioja tarp slaptų
popieriaus faktūros peizažų, randuotų kadaise grubiai užgydytomis žaizdomis, inkrustuotų kaltės
rūtomis, apšviestų juodų dėmių saulėmis. Šie iš archyvo išgauti paveikslai parodoje eksponuojami
kartu su objektais bei procesą komentuojančiais dokumentiniais filmais – GLOSOMIS –
sudarydami trijų dalių pasakojimą: „44 RAJONAI (išguldyta)“, „VISA LIETUVA (išrišta)“ ir
„NEGATYVAI pozityvais“.

Eglė Vertelkaitė (gim. 1967) 1993 m. baigė grafiką Vilniaus dailės akademijoje, dabar čia
dėsto Tapybos katedroje, taip pat – J. Vienožinskio dailės mokykloje Vilniuje. Jos kuriamus ofortus
ir akvatintas netrukus papildė autorinė technika, skaitmeninė spauda, fotografija, dokumentiniai
filmai, rasti dokumentai. Parodose („Mergaitė su kirviu“, 2012, „Glosos“, 2016, „Moiros“, 2017)
kultūrinėmis nuorodomis, kaukėmis, egzistencinėmis mįslėmis žongliruojantys kūriniai jungiasi į
daugiasluoksnį pasakojimą apie moters patirtį (kurią dažnai atlieka menininkės avataras Cindy
Sherman), archyvų atmintį, traumą, likimą.

Agnė Narušytė

* Paroda yra „Vilniaus galerijų savaitgalio“ programos dalis. Daugiau informacijos apie
planuojamus renginius bus skelbiama VGMC Facebook paskyroje.

Kitos parodos

2024 04 09 – 05 04
Akmuo šneka. Studijos „Helsinki Litho” (Suomija) narių grafikos paroda
Parodos
2024 01 30–02 25
Kunigunda Dineikaitė. Pasivaikščiojimas su gulbe
Parodos
2023 12 19 – 01 27
Dalia truskaitė. Dešinė, kairė, dešinė
Parodos

Užsisakykite naujienas

Užsisakykite naujienas

Palaukite...

Dėkojame, kad užsisakėte mūsų naujienas!