2019 03 05 – 30

Meninės knygrišystės paroda „Dezideratai“ arba „Jei menotyrininkas būtų kolekcionieriumi“

  • Kuratorė

    Rūta Taukinaitytė-Narbutienė

  • Dalyviai

    Matas Dūda, Rimantas Dūda (1953–2017), Sigita Kavaliauskaitė, Virginija Ligeikienė, Tadas Lomsargis (1905–1942), Dalia Madrona Lopez, Relita Mielė, Ieva Rusteikaitė, Ferdinandas Saladžius, Gražina Smaliukienė, Rūta Taukinaitytė-Narbutienė, Ramutė Toliušytė, Aušra Vaitiekūnaitė.

  • Organizatoriai

    Vilniaus knygrišių gildija, Vilniaus grafikos meno centras

  • Rėmėjai

    LR Kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos dailininkų sąjunga

  • Atidarymas

    2019 03 05, 18 val.

  • Paroda veikia

    2019 03 05 – 30

Dezideratas – trokštama, trūkstama knyga. Ta, kurios kolekcionierius nori ypatingai
stipriai, ta, kurią jis „medžioja“ ilgai ir kantriai, nes kaip tik jos trūksta jo numatytam
rinkiniui užpildyti. Tai knygos siekiamos, ir ne visada pasiekiamos.

Ne kiekvieną teigiamai įvertintą kūrinį kritikas norėtų pats turėti. Braidant po gero
meno jūrą kai kuriais sutiktais objektais stebiesi, grožiesi ir nueini, tačiau kai kuriuos iš jų
mintyse imi aistringai savintis. Knygos atveju tai gali būti puikus įrišimas, tačiau knygos
turinys asmeniškai neaktualus, nejaudinantis bet gali būti atvirkščiai – nuostabus įrišimas
dengia dar daugiau – tavo geidžiamą dezideratą. Ši paroda, galima sakyti, subjektyvus ir
savanaudiškas noras suburti į vieną rinkinį ir vienoje vietoje apžvelgti visas asmeniškai
trokštamas meniškai įrištas knygas. Šiose knygose vienodai aktualus ne vien įrišimas (jo
kokybė ir/ar meninis sprendimas), bet ir jų turinys (literatūros klasika, meno albumai,
istorinės monografijos), daugiausia sietinas su Lietuvos ar pasaulio kultūra. Kai kurie
leidiniai numeruoti, riboto tiražo ar net vienetiniai. Vienos knygos patrauklios labiau dėl
iliustracijų, kitos – dėl profesinių temų, trečios dėl reikšmės kultūrai, ketvirtos dėl retumo,
penktos dėl spaudos savybių, etc. Taigi tiek menotyrinis objektyvumas, tiek subjektyvus
skonis ir pomėgiai čia yra neišvengiamai persipynę. Kartu nuoširdžiai tikint, kad būtent
toks rinkinys būtų vertingas kaip pakankamai išsamiai ir taikliai pristatantis mūsų
šiuolaikinės bibliofilinės (ar tradicinės) meninės knygrišystės raidą ir pasiekimus.

Parodoje surinkti geriausi lietuvių atlikti prancūziško įrišimo pavyzdžiai (sudėtinga,
tvari ir ilgaamžė konstrukcija), kurių Lietuvoje apskritai daroma itin nedaug. Pažvelgus
atidžiau matyti, kad parodoje visi prancūziško įrišimo autoriai šių amato žinių įgijo
užsienyje (Čekijoje, Ispanijoje, Šveicarijoje, Estijoje). Prancūziško įrišimo kokybė labiausiai akivaizdi Tado Lomsargio (1905–1942) darbuose – po daugybės dešimtmečių
knygos ne tik neplyšo, bet net nesideformavo, jų amžių išduoda tik išblukusios nugarėlės.
Kiti parodoje surinkti meniniai įrišimai, reikšmingi lietuvių knygrišystės raidai, vienokiam
ar kitokiam kontekste geriausi ar tipiniai pavyzdžiai.

Kitos parodos

2024 04 09 – 05 04
Akmuo šneka. Studijos „Helsinki Litho” (Suomija) narių grafikos paroda
Parodos
2024 01 30–02 25
Kunigunda Dineikaitė. Pasivaikščiojimas su gulbe
Parodos
2023 12 19 – 01 27
Dalia truskaitė. Dešinė, kairė, dešinė
Parodos

Užsisakykite naujienas

Užsisakykite naujienas

Palaukite...

Dėkojame, kad užsisakėte mūsų naujienas!