Antanas Kazakauskas: viskas užprogramuota
-
Parodos kuratoriai
Julijus Balčikonis, Karolina Jakaitė
-
Projekto koordinatorė
Jurga Minčinauskienė
-
Parodos architektas
Julijus Balčikonis
-
Parodos dizaino objektų autoriai
Julijus Balčikonis, Marija Repšytė, Paulius Vitkauskas
-
Grafinio dizaino autorius
Tadas Karpavičius
-
„Kūrybinių valandų“, dedikuotų Antanui Kazakauskui, kūrėja
Sigutė Chlebinskaitė
-
Projektą iš dalies finansuoja
Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, Antano Kazakausko šeima
-
Partneriai
„Dizaino fondas“, „Dizaino forumas“, „Ekspobalta“, Janinos Monkutės-Marks muziejus-galerija, „Knygų šalis“, leidykla „Lapas“, Lietuvos dailininkų sąjunga, LNDM Nacionalinė dailės galerija, Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, „Sodas 2123“, Vilniaus dailės akademija
-
Informacinis partneris
„7 meno dienos“
-
Atidarymas
2021-09-30, 18 val. Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė-dešinė“ (Latako g. 3, Vilnius) (Dalyvavimas renginyje tik su Galimybių pasu)
-
Paroda veikia
2021 09 30–11 13
Paroda, skirta dailininko Antano Kazakausko (1937–2019) atminimui
Viskas užprogramuota. Būtent tokią frazę, kaip vieną svarbiausių Antano Kazakausko gyvenimo filosofijos ramsčių, prisiminimuose apie jį paminėjo Žygimantas Augustinas – paskutinius trisdešimt Antano gyvenimo metų jiedu artimai bendravo: „Atsimenu Antano paaiškinimą, kas yra menas: „Būna eina žmogelis per pievą ir pradeda dainuoti, gal ir dainuoti nemoka, gal ir klausos neturi, bet vis tiek dainuoja.“ […] Antanas buvo fatalistas, sakydavo, jog niekas nuo žmogaus nepriklauso, viskas užprogramuota.“
Ši Kazakausko citata tapo parodos koncepcijos pamatu. Užprogramuotų įvykių, stiliaus kodų, citatų, įvairių šifrų ir sąsajų buvo ieškoma tyrinėjant neseniai atrastus Kazakausko grafikos darbus, taip pat plakatus, knygų dizaino ir žurnalinės grafikos pavyzdžius.
1962 m. Kazakauskas baigė dabartinės Vilniaus dailės akademijos Grafikos katedrą ir pirmasis apsigynė reklaminės grafikos diplominį darbą. Dars tudijuodamas dailininkas pradėjo bendradarbiauti su „Vagos“ ir „Minties“ leidyklomis, apipavidalino virš 150 lietuvių ir užsienio autorių knygų, sukūrė serijų „Drąsiųjų keliai“ ir „Noriu žinoti“ dizainą. Nuo 1965 m. iki 1996 m. dirbo „Mūsų gamta“ meniniu redaktoriumi, žurnalą pavertė kelis dešimtmečius trukusiu asmeninių eksperimentų ir grafinio dizaino projektu. Sovietmečiu kūręs modernius grafikos ciklus Kazakauskas laikėsi savotiškos „saviizoliacijos“ principo – siekė atsiriboti nuo ideologizuoto oficialiosios dailės pasaulio. Todėl patys įdomiausi jo 7–8 dešimtmečių autorinės grafikos darbai pirmą kartą viešai pristatomi tik dabar.
Retrospektyvinėje parodoje taip pat eksponuojamos Kazakausko apipavidalintos knygos, jų viršeliai ir aplankai, plakatai ir atvirukai. Ekspoziciją papildo instaliacija, komentuojanti 1968 m. Londono parodai sukurto katalogo turinį; žurnalo „Mūsų gamta“ numeriai. Parodoje galima pamatyti dailininko studijų metų piešinius, darbo metodus atspindinčius artefaktus, eskizus, fotografijas, taip pat atrinktus pavyzdžius iš Kazakausko sukauptos XX a. 7–8 dešimtmečių lenkų, čekų, prancūzų, šveicarų grafinio dizaino knygų ir žurnalų kolekcijos. Dauguma parodos eksponatų anksčiau nebuvo rodyti, jie išsaugoti asmeninėje dailininko kolekcijoje. Parodai objektus taip pat skolino Lietuvos dailininkų sąjunga, Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, Julijus Balčikonis, Karolina Jakaitė, Dainius Liškevičius, Maratas Tairovas.